پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي

ایرانگردی

ثبت آثار تاریخی استان بوشهر

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر از ثبت 16 اثر تاریخی استان بوشهر در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش آی‌فیلم، ناصر امیرزاده با بیان اینکه در جلسه شورای ثبت در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور 16 اثر تاریخی استان که شامل 13 تپه و محوطه‌های تاریخی و 3 بنای تاریخی بود، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، اظهار داشت: تپه محوطه‌های تاریخی شامل تل شیشه‌گری، تل نقاره خونه، تل سر تل، تپه سنگ آسیا، تل کناری در دهقاید دشتستان و تپه چغابور در چهارروستایی گناوه، تل خندق وحدتیه در دشتستان، تل گبری در کشتو دشتی، محوطه تاریخی شهر خواست در شهرستان جم، تل مقبره در شهر ریز شهرستان جم، تپه لیان در شهر بوشهر، محوطه بتانه در روستای بی‌بی‌خاتون شهرستان دیر، استودان‌های ساسانی روستای درویشی شهرستان دشتی بود.

وی اضافه کرد: سه بنای تاریخی شامل مسجد اهل سنت در بافت تاریخی بوشهر، خانه تاریخی پورجعفر در بافت تاریخی بوشهر و ساختمان  قدیم گمرک بوشهر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با اشاره به قدمت این بناها، افزود: تپه‌ها و محوطه‌ها در  ادوار مختلف تاریخی از اواخر هزاره پنجم قبل از میلاد تا قرون میانه اسلامی را در بر می‌گیرد و بناهای به ثبت رسیده نیز مربوط به دوره قاجاریه و پهلوی اول است.

وی با بیان اینکه پرونده‌های آثار طبیعی و آثار منقول شامل اشیا تاریخی در حال پرونده‌سازی است که در اولویت ثبت در فهرست آثار ملی هستند، افزودامید است با ثبت این آثار ارزشمند تاریخی در استان گامی موثر در راستای حفاظت از آثار تاریخی استان عزیزمان برداریم.

وی گفت: در آینده‌ای نزدیک پرونده مربوط به ثبت کشتی‌های تاریخی خلیج فارس که اهمیت بسیار زیادی برای حفاظت از آثار زیر آب در کشورمان خواهد داشت، به تصویب نهایی می‌رسد و استان بوشهر در ثبت آثار تاریخی زیر آب پیشگام خواهد بود.

ه خ / س م

این مطلب را به اشتراک بگذارید